3 oktober - Reisverslag uit Cuzco, Peru van eleonorafa - WaarBenJij.nu 3 oktober - Reisverslag uit Cuzco, Peru van eleonorafa - WaarBenJij.nu

3 oktober

Door: Eleonora

Blijf op de hoogte en volg

13 Oktober 2014 | Peru, Cuzco

Verslag vrijdag 3 oktober

Ik heb vandaag een drukke dag gehad. Met de taxi vanuit Ollantaytambo langs 4 bezienswaardigheden gereden.
De Salinas, waar zout gewonnen wordt een een riviertje dat zout vanuit de bergen aanvoert.
Moray, oude ruïnes 3 vlak bij elkaar liggende oude ruïnes die min of meer de vorm van een amfitheater hebben. Op de terrassen werden gewassen verbouwd.
Maras een schattig klein dorpje gelegen tussen de landbouwvelden die nu nog nog een dorre aanblik gaven. In de regentijd ( november tot april) is het allemaal groen. De rode grond is vruchtbaarder dan de lichtere grond en wordt gebruikt om papas ( aardappelen) te verbouwen. Ze hebben hier ontzettend veel soorten aardappelen. Van wit tot groen en met paarse vlekken.
Chincero als laatste. De oude kern bestaat uit Inca huizen op een berg. Een goede loopconditie is een absolute vereiste. Vele trappen omhoog. Rondom de kerk die helaas gesloten was waren ook oude inca ruïnes te zien. Bovendien was er een prachtig uitzicht over de omgeving. Onderweg kwamen we langs bergen waar ook sneeuw op lag. Die ligt nu vanaf zo'n 5000 meter werd me verteld. Vroeger was die grens lager maar door de klimaat verandering is deze opgetrokken. Hier zijn de stieren geliefder dan de koeien omdat ze als werkdieren op het land gebruikt worden.
De stad Cuzco komt erg troosteloos over na de prachtige landschappen die ik vandaag gezien heb. Er wordt veel gebouwde er staan veel onaf gebouwde huizen. De straten zijn vaak opgebroken en er ligt ontzettend veel afval. De chauffeur wist gelukkig goed de weg in Cuzco want in de binnenstad zijn ontzettend veel hele smalle straatjes. Afgesproken was dat ik eerst naar een hotel zou gaan om te vragen of er een kamer vrij was en zo nee dan zou ik naar een ander hotel gereden worden. Het 1e hotel had een kamer vrij maar zonder uitzicht dus wilde ik naar het andere hotel in de buurt kijken. Maar toen ik buiten kwam was de taxi weg Met al mijn bagage erin! "Dat bestaat niet",dacht ik. "Ik geloof er niks van dat mij dit nu overkomt". Ik snapte er niks van alles leek zo betrouwbaar. De taxi was via het hotel geregeld en een kennis van de eigenaresse. En het wilde me ook niet aan. De manier waarop we deze dag samen doorgebracht hadden. Toen ik even later nog wat verdwaasd buiten stond rond te kijken stapte hij lachend uit zijn taxi.Het was éenrichting verkeer en hij moest doorrijden omdat het heel druk was en er maar net één auto in de straat past. Wat een opluchting. Het andere hotel dat vlak bij was, was volgeboekt en 3x zo duur. Dus terug naar het 1e. De chauffeur heb ik toch een tip gegeven wat hier niet gebruikelijk is. Hij had me zoveel verteld over het land zo dat ik meer dan tevreden was. Het hotel had warme douches maar ik moest het nog even met de schrik van een koude doen want de douche werd niet warm. Er zit een soort elektrisch systeem om de douche kop en dat schijnt heel nauw te komen. Ik vraag me ook af hoe veilig dat eigenlijk is. Een heel bijzondere dag weer.

  • 24 Oktober 2014 - 19:17

    Tiny:

    Oeioeioei, wat een schrik met de taxi. Dan zou het koude zweet mij ook wel uitgebroken zijn. Gelukkig was je gevoel wel goed en was er een goede verklaring en dus niets aan de hand.
    Wat die tip betreft: goed gedaan. Ik denk dat iedereen het leuk vindt om gewaardeerd te worden en als zo'n taxichauffeur zo zijn best voor je doet dan mag je dat toch wel belonen?
    Eng hoor zo'n elektrische douche. Was het op een warm moment dat je wilde douchen? Ik ken het gevoel. Ik was een keer in een groepsaccomodatie op Terschelling. Begin december, nog net geen vorst. Ik moest mijn haar wassen en er was een muntenautomaat bij de douches. Het duurde heel lang voor er warm water kwam en ik had in de tussentijd mijn haar alvast nat gemaakt en in de shampoo gezet. De pijpen rammelden en bonkten maar al wat er kwam, geen warm water... Uiteindelijk was ik heel erg wakker en ben toen maar de afwas van de hele groep gaan doen om weer warm te worden.
    Als je terug komt is je conditie natuurlijk helemaal niet te evenaren.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 09 Sept. 2014
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 5348

Voorgaande reizen:

15 September 2014 - 12 November 2014

Peru 2014

Landen bezocht: